14 Apr 2012

mak abah, ibu ayah, umi abi, mummy daddy

bila sebut je semua orang tau siapa insan2 ini... bagi aku insan ini tidak akan aku jumpa jika aku tidak lahir ke dunia ini...dan sebenarnya kisah mak dan abah aku ni agak sensetif bagi aku... bukan senang aku nk tulis malam ni.... tapi aku kuatkan jugak sebab aku rindu dorang....hukhuk...(emo lak)

 mak aku....bukan lawyer, bukan usahawan wanita berjaya, tapi seorang suri rumah yang tak pernah kenal erti penat lelah, berkorban utk kami sekeluarga dari aku kecik sampai sekarang.... walaupon sakit, tak pernah lekang kuali ditangan, penyapu, baju2 utk dibasuh dan wajib tawaf 1 rumah sampai bersih...walau mak aku bukan master chef, mak tak pernah jemu mengadap dapur memasak untuk kami... walaupon mak aku bukan ustazah pilihan, tapi dia selalu ingatkan aku, jangan lupa solat, jaga diri sebagai sorg muslimah, jaga peribadi.. walaupon mak aku bukan pereka fesyen yang ada 10 butik di malaysia, tapi mak aku tiap2 tahun jahitkan baju untuk aku,, kadang2 sampai stress kalau aku mintak baju yang pelik2..(isk2 x patut).. walaupon mak aku tak blajar sampai university, x de ijazah atau ape2, tapi dialah ibu terbaik yang aku ada dan x kan ada gantinya... gelak tawa mak selalu aku ingat walau jauh dari mata aku.... walau tak selalu aku dapat berhubung, aku tak kan lupa mak~~~

abah.... seorang insan yang semakin tua dimamah usia namun masih di gagahkan kan diri untuk mencari sesuap nasi utk kami sekeluarga.... abah ku bukan profesor, bukan jugak doctor.. dia cuma insan biasa yang dipandang orang tapi insan luar biasa di mata aku..... ketabahan dan kesabaran abah yang aku sangat kagumi dan tak pernah aku jumpa pada orang lain.. hujan panas di redahnya tanpa rasa gentar demi menyara keluarga... tika sakit mengundang, abah terlantar di rumah, di saat itu dia risau akan keluarganya, risau jika dia gagal mencari nafkah lagi... kerisauan diwajahnya disambut dengan kesedihan di hati aku.... aku tak sanggup.... tak sanggup lagi melihat raut wajah abah yang makin di mamah  usia.... walau abah bukanlah polis atau askar, tapi abah selalu menyuruh aku berjaga-jaga.. tak semua orang boleh dipercayai... itu adalah kalimah dari abah....akan ku pegang, dan jaga sampai bila2... 

abah dan mak, walaupon abah dan mak tak semaju orang2 zaman sekarang yang ada fb, dan twitter,
walaupon abah dan mak x dapat baca blog ni...
anakmu ini sangat berbangga dengan dua insan ini.... 
mak dan abah tak pernah abaikan aku..walau sesaat.... 
walau hidup aku tak semewah orang lain, tapi aku dah puas, dah cukup semuanya bagi aku..
aku ada keluarga bahagia... aku ada insan yang ku cinta....
aku ada segalanya..... sudah cukup untuk aku menjalani hari2 aku.... walau mereka tiada di depan ku... 
mereka tetap di dalam hati ini... 
aku anak yang di perantauan buat masa ini....
satu hari nanti, aku akan pulang untuk bersama mereka dan berbakti pada mereka....
aku akan bahagiakan mereka hingga akhir hayat nanti...
aku sedar walau aku x mampu menandingi kasih sayang yang mereka bagi selama ini,
tapi aku akan bagi sebaik mungkin..
mak abah... along sayang mak abah demi Allah, sampai bila2....


coretan anakmu,
Along

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget