20 Oct 2011

ESTETIKA a.k.a. AESTHETIC

apa tu AESTHETIC ??

AESTHETIC ni adalah ilmu yang berkaitan dengan keindahan, bagaimana ia terbentuk dan macam mana kita boleh rasakan AESTHETIC ni. Atau dengan bahasa senangnya tentang SENI atau sesuatu yang indah dan unik.. 

AESTHETIC ni adalah sesuatu yang subjektif berdasarkan pandangan dan pendapat setiap orang.. jadi jangan lah begaduh kalau korang nampak kasut tu cantik tp kawan korang cakap tak cantik.. setiap orang ada kelebihan utk menghasilkan something yang AESTHETIC. takde sebab korang nak kutuk atau lekehkan apa benda yang ada depan korang.. macam gambar ni...sape cakap tak AESTHETIC??

AESTHETIC tu memang sesuatu yang kadang korang tak terfikir bila korang pandang sekali je... cuba hayati bila korang pandang sesuatu, confim korang akan nampak keAESTHETICan bende tu...
sama jugak kalau korang nak cakap pasal keAESTHETICan seseorang (means manusia).. tak ade orang dalam dunia ni yang diciptakan tak AESTHETIC.. setiap orang ada AESTHETIC tersendiri.. ta percaya?? ok, korang cuba cari seorang kawan yang korang anggap tak cantik, tak menarik, tak hensem, atau tak cute..then korang cuba hayati dia (study la pasal budak ni) dengan cara korang cuba rapatkan diri korang (means kenal dia dengan lebih dekat).. surely aku jamin korang akan nampak AESTHETIC tu kat diri dorang.. 

tau tak kenapa?? sebab Allah dah janji manusia adalah sebaik-baik dan seAESTHETIC-AESTHETIC kejadian..maksud aku kat sini.. seseorang yang berfizikal kurang menarik, dorang akan memiliki hati budi yang sangat AESTHETIC yang secara tak langsung menutup dorang punya kekurangan...

seyesly.. aku ada kawan dengan sorang mamat ni...mula2 aku jumpa dia dulu (before kawan) aku nampak dia ni sangat tak menarik.. tapi lepas aku kawan (baik) ngan dia aku dah tak perasan semua tu..yang aku nampak dia ni ada AESTHETIC dia sendiri..see.....kalau tak percaya boleh try yee...


lastly, hargailah setiap nilai AESTHETIC yang ada didepan mata korang sebab kalau korang hargai sesuatu tu,, insyaAllah korang juga akan dihargai... [^_^]V

2 comments:

  1. makasih ifa...tp kita bleh tgk la skrang ni byk org xdpt nk menilai erti aesthetic yg sebenar kan....hehehe

    ReplyDelete